بیماری نقرس چیست؟

درمان نقرس چیست؟

بیماری نقرس چیست؟

بیماری نقرس چیست؟ چه علائمی دارد؟ مراحل درمان بیماری نقرس چگونه است؟ چه افرادی به این بیماری مبتلا می شوند؟ آیا بیماری نقرس خطرناک است؟

یکی از شایع ترین بیماری های روماتیسمی، بیماری نقرس است.

این بیماری که به دلیل تجمع بیش از حد اسید اوریک در نواحی خاصی از بدن بروز می کند، معمولا در مفاصل و اتصالات استخوانی رخ می دهد.

بیماری نقرس به طور معمول، اغلب در نواحی مفاصل انگشت شست پا رخ می دهد؛ اما مفاصلی چون زانو، آرنج، شانه ها، بازوان و حتی نواحی قوزک و پاشنه پا نیز در خطر این بیماری قرار دارند.

نقرس چه علائمی دارد؟

• وجود درد و تورم بسیار در ناحیه ی مفصلی، بخصوص در ناحیه مفصل انگشت شست پا.
  • التهاب و قرمز شدن و براق شدن پوست و پوسته ریزی به دلیل تجمع اسید اوریک.
  • گرم شدن محل دچار شده به نقرس.
  • محل مفصلی دچار شده به نقرس به قدری طاقت فرسا خواهد بود که لمس و فشار را غیر ممکن خواهد کرد.
  • در برخی موارد، فرد دچار تب خفیف خواهد شد.
  • آمارها نشان می دهد که شروع این بیماری، اغلب شب هنگام و در زمان خواب بوده و شخص ممکن است در طول روز، درد کمتری داشته باشد.
  • به طور معمول، بیماری نقرس بسیار سریع و یکدفعه ظاهر شده و درد و تورم را ایجاد می کند.
  • پس از اتمام حمله اولیه، درصد احتمال بسیاری وجود دارد که بیمار، دچار حملات دیگری شود.

البته اگر شخص بیمار از ابتدای پیدایش بیماری توسط یک پزشک متخصص، معاینه و درمان شود، از حملات احتمالی بعدی پیشگیری می شود.

اسید اوریک چیست؟

به طور کلی، هنگامی که بدن، پروتئین ها را می سوزاند، اسید اوریک از این متابولیسم و سوخت و ساز، به عنوان یک ماده زائد تولید می شود.

این ماده به طور معمول، توسط سیستم گردش خون و کلیه ها از بدن دفع می شود.

اما شرایطی وجود دارد که موجب می شود این ماده در جاهای خاص از بدن، به شکل کریستال تجمع پیدا کرده و کلیه ها قادر به تصفیه کامل آن ها نباشند.

مواد غذایی حاوی اسید آمینه پورین، اصلی ترین دلیل افزایش اسید اوریک در بدن محسوب می شود.

مواد غذایی پروتئینی مخصوصا گوشت قرمز، مرغ و ماهی، از اصلی ترین منابع اسید آمینه پورین به شمار می روند.

درمان نقرس چیست؟

چرا اسید اوریک خطرناک است؟

تجمع اسید اوریک در بدن و تشکیل توده کریستالی، موجب تحریک سلول های ایمنی بدن می شود.

به این ترتیب که سلول های ایمنی، اسید اوریک را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و آن را می خورند.

این موضوع سبب می شود که سلول های ایمنی، مواد شیمیایی خاصی را به نام های “لوکوترین” و “پروستاگلاندین” ترشح کنند.

این دو ماده، باعث ایجاد درد و تورم در مفاصل و محل تجمع کریستال های اسید اوریک خواهد شد.

آیا بیماری نقرس خطرناک است؟

نقرس یک بیماری قابل پیشگیری و همچنین قابل درمان می باشد.

این بیماری نیز مانند سایر بیماری های روماتیسمی، مراحل پیشرفت مختلفی دارد.

در ادامه قصد داریم تا مواردی که در بیماری نقرس تاثیر گذارند را توضیح دهیم.

عوامل موثر در بیماری نقرس

عوامل گوناگونی وجود دارد که سبب می شود تا بیماری نقرس، تا حدودی پیشرفت کند و خطرساز شود.

• سن و جنسیت:

سن و جنسیت یکی از عواملی است که در میزان پیشرفت بیماری نقرس نقش بزرگی را ایفا می کند.

مطالعات نشان داده که مرد ها اسید اوریک بیشتری نسبت به زنان تولید می کنند.

اما این به این معنی نیست که زن ها در خطر این بیماری قرار ندارند؛ زیرا میزان تولید اسید اوریک در زنانی که در دوره یائسگی قرار دارند، تقریبا نزدیک به مردان است.

• ژنتیک:

دومین عامل موثر در پیشرفت بیماری نقرس، ژنتیک محسوب می شود.

اگر در سوابق پزشکی خانواده خود، بیماری نقرس رخ داده، بدون شک شانس شما برای ابتلا شدن به این بیماری، افزایش می یابد.

• عادت های غذایی:

عادت های غذایی به حدی در پیشرفت این بیماری نقش بزرگی دارد که می توان این مورد را مهم ترین عامل پیشرفت بیماری نقرس تلقی کرد.

همان طور که اشاره شد، مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی اسید آمینه‌ی پورین، میزان تولید اسید اوریک در بدن را افزایش می دهد.

جالب است بدانید، افرادی که از الکل استفاده می کنند، باعث اختلال در دفع اسید اوریک بدن خود خواهند شد.

• تاثیر دارو ها بر بیماری نقرس:

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که برخی دارو ها نیز در میزان تولید اسید اوریک بدن نقش ایفا می کنند.

به عنوان مثال؛ دارو های حاوی سالیسیلات و یا ادرار آور، میزان تولید اوریک اسید در بدن را افزایش می دهند.

• وزن:

دیگر نکته حائز اهمیت، رابطه ی مستقیم وزن و میزان تولید اسید اوریک است!

افراد دارای وزن بالا، به دلیل سوخت و ساز و متابولیسم بیشتر بدنشان نسبت به افراد لاغر، پتانسیل بیشتری در تولید اوریک اسید دارند.

بنابراین، افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس قرار دارند.

• بیماری های زمینه ای:

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، مجموعه عوامل موثری بودند که در میزان پیشرفت بیماری نقرس در افراد سالم (افرادی که بیماری های زمینه ای ندارند) نقش داشتند.

اما آن دسته از افرادی که از مشکلات سلامتی و بیماری های زمینه ای (نارسایی کلیه، فشار خون بالا، کم کاری تیروئید، دیابت و …) رنج می برند، بسیار در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس می باشند.

زیرا کمتر قادر به دفع مواد زائدی چون اسید اوریک از بدن خود هستند.

درمان خانگی نقرس

درمان خانگی نقرس همان طور که خدمت شما عرض کردیم، قابل انجام است.

نقرس را می توان هم به وسیله ی داروهای بدون نسخه و یا داروهای تجویزی انجام داد.

هم چنین روش های غیر دارویی نیز وجود دارند که با انجام دادنشان می توان به تسکین، پیشگیری و حتی درمان نقرس کمک کرد.

• متوقف کردن مصرف مواد غذایی حاوی “پورین”، تا اتمام دوره بیماری.
  • نوشیدن 2 الی 4 لیتر آب در روز.
  • دوری و جلوگیری از استرس.
  • پرهیز از نوشیدن الکل و حتی نوشیدن های پرقند مثل نوشابه، تا پایان دوره بیماری.
  • ورزش های خاص و ماساژ پا و یا هر گونه مفصلی که دچار بیماری نقرس شده.
  • سرد کردن مفاصل.
  • فشار وارد نکردن به مفاصل و بالا نگه داشتن آن.
  • کاهش وزن.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی چون ناپروکسن، ایبوپروفن، کلشیسین و یا کورتون (کورتیکواستروئید ها)
  • هم چنین داروهایی که فقط با نسخه پزشک تجویز می شوند مثل “ایندومتاسین”.

سخن آخر:

توصیه می شود تا از داروهایی چون “پروبنسید” و یا “آلوپورینول” در هنگام اوج حملات نقرس، استفاده نشود!

زیرا استفاده از این داروها می توانند موجب تشدید التهاب مفصلی گردند.

این داروها به بدن کمک می کنند تا کمتر اسید اوریک تولید شود و یا اسید اوریک بهتر و سریع تر دفع گردد.

درد زانو و عوامل تاثیر گذار در آن

آرتروز و راه های درمان آن