نکروز چیست؟

نکروز چیست؟ و چگونه درمان می گردد؟

بیماری نکروز که به سیاه شدن سر استخوان ها نیز معروف است یک کلمه کلی برای بیان از بین رفتن بافت های استخوانی می باشد که عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می شود و در بخش‌های مختلف بدن از جمله مفصل لگن بروز می کند.

معمولاً عوامل مختلفی باعث ایجاد نکروز می گردد در واقع می توان گفت وجود نکروز می‌تواند احتمال مبتلا شدن به آرتروز را افزایش بدهد و این دو مشکل از لحاظ آسیب دیدگی مفصل تقریبا مشابه هم هستند

و روش تشخیص این دو مورد بسیار پیچیده است و باید به وسیله پزشکان حرفه‌ای مانند دکتر قربان زاده انجام گردد.

بیماری نکروز

نکروز آواسکولار به دلیل نبود خون سازی ایجاد می شود که به معنای مرگ بافت استخوانی می باشد و می تواند باعث بروز شکستگی های ریز در استخوان ها گردد.

می‌توان گفت که یکی از علت های مهم بروز این مشکل مصرف بلند مدت برخی از داروهای استروئیدی می باشد.

معمولاً این مشکل در تمام سنین سنی ممکن است بروز کند که اکثراً در افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال بیشتر دیده می شود.

علائم نکروز چیست؟

معمولاً مراحل اول بحث تشخیص نکروز دشوار است چون هیچ علائمی ندارد

ولی با افزایش شدت و میزان فشاری که بر مفصل وارد می‌شود احساس درد رفته‌رفته زیاد میشود.

حتی در برخی مواقع ممکن است فرد هنگام دراز کشیدن نیز احساس درد کند که این درد بر حسب شرایط بیمار می تواند خفیف تا شدید باشد.

همچنین لازم به ذکر است که درد نکروز در بخش‌های دیگری مانند کشاله ران یا باسن نیز می تواند بروز کند.

ممکن است باعث بروز تغییر شکل در مفصل و یا تحلیل رفتن عضلات گردد.

• در مراحل اولیه معمولاً بدون نشانه می باشد.
  • وجود درد در استخوان لگن که به مرور زمان افزایش پیدا می کند.
  • ایجاد درد در کشاله ران و بخش جلویی ران که در ابتدا کم بوده و رفته رفته به میزان درد افزوده می شود.
  • محدود شدن دامنه حرکتی بیمار
  • لمس کردن بخش آسیب دیده ممکن است باعث بروز درد گردد.
  • دررفتگی مفصل و یا گرفتگی مفصل جزو نشانه های رایج وجود نکروز می‌باشد.

علت به وجود آمدن نکروز آواسکولار چیست؟

اصلی ترین علت بروز این مشکل وجود مشکل در خونسازی در استخوان ها می باشد

که عوامل مختلفی می‌تواند باعث کاهش یافتن جریان خون در استخوان ها گردد.

مثلاً مبتلا بودن به برخی از بیماری‌ها مانند کم خونی که باعث کاهش خون سازی می گردد.

همچنین چربی‌های که در خون وجود دارد باعث می شود تا میزان جریان خون کمتری به استخوان‌ها برسد

همچنین  وجود تومورها در بخش مفصل، در رفتگی و آسیب دیدن، شکستگی، فشار زیاد جزو مواردی است که می‌تواند

با بروز نکروز آواسکولار گردند.

برای پیشگیری از نکروز چه باید کرد؟

باید مصرف الکل را به حداقل برسانید چون یکی از علت‌های اصلی مختل شدن روند جریان خون و بروز نکروز میباشد.

پایین آوردن سطح کلسترول و کنترل آن نقش اساسی در بروز نکروز دارد، چون هرچه چربی‌های خون زیاد شود در نتیجه خون سازی به استخوان ها کاهش پیدا می‌کند.

همچنین مصرف کردن برخی داروها مانند استروئیدها ممکن است باعث بروز مشکل در روند خوسازی گردد

و علاوه بر موارد فوق استفاده بیش از اندازه از دخانیات نیز یکی دیگر از علائمی است که احتمال مبتلا شدن به نکروز را افزایش می دهد.

نکروز چیست؟

تشخیص و درمان نکروز

برای تشخیص و درمان نکروز باید به پزشک متخصص و حرفه ای مراجعه گردد که در این حالت مراحل درمان به بهترین شکل ممکن

انجام می‌شود،

که از آن جمله می‌توان به دکتر قربانزاده اشاره کرد که به دلیل داشتن تجربه و تخصص بالا در این زمینه مناسب ترین گزینه برای رفع برای درمان نکروز می باشد.

بعد از اینکه به پزشک متخصص مراجعه شد، آزمایش های لازم در رابطه با تشخیص نکروز انجام می گیرد

در واقع تشخیص زود هنگام این مشکل به وسیله دکتر قربانزاده می‌تواند باعث درمان سریع و کامل گردد

که معمولاً برای تشخیص و درمان مراحل زیر انجام می گیرد.

عکسبرداری با اشعه ایکس برای تشخیص نکروز

این مورد معمولاً نخستین آزمایش توصیه شده برای تشخیص می باشد که بعد از توصیه پزشک انجام می شود.

اسکن یا MRI برای تشخیص نکروز

معمولا MRI حساس ترین گزینه برای تشخیص دادن نکروز است چون تغییرات شیمیایی در استخوان را به راحتی می‌تواند

تشخیص دهد و تصاویر کامل و جزئی تری از منطقه آسیب دیده را در اختیار پزشک قرار می دهد.

انجام سی تی اسکن برای تشخیص نکروز

سی تی اسکن نیز یکی دیگر از روش ها برای تشخیص نکروز می باشد که در این روش برای تشخیص از تصاویر

سه بعدی استخوان استفاده می‌شود و جزوه روش های مناسب و مفید برای تشخیص دقیق نکروز میباشد.

اسکن استخوان برای تشخیص نکروز

اسکن استخوان نیز روش دیگر برای تشخیص نکروز است که در این روش با استفاده از اشعه های ایکس میتوان یک اسکن کامل از استخوان را دریافت کرد.

بافت برداری برای تشخیص نکروز

بافت برداری روش جراحی می باشد که با نمونه برداری از استخوان می توان نکروز را تشخیص داد.

همچنین بررسی عملکرد استخوان نیز علاوه بر عکسبرداری و موارد گفته شده می تواند باعث تشخیص نکروز گردد.

درمان نکروز

روشهای درمانی متفاوتی برای نکروز وجود دارد که در ادامه چند مورد از مهمترین آنها بیان شده است:

• تغییر سبک زندگی و عدم استفاده از عصا و حمل نکردن اشیای سنگین و یا انجام حرکات و فعالیت های سنگین مانند ورزش های رزمی خاص.
  • درمانهای دارویی نیز یک روش دیگر برای نکروز است که در این حالت از داروهای ضد انعقاد خون استفاده میشود
  • که در این حالت می تواند باعث افزایش خون سازی گردد و بر حسب شدت نکروز این داروها می تواند تأثیرات متفاوتی داشته باشد.
  • درمان پلاسمای غنی یک روش درمانی نوین برای نکروز است که معمولاً در این روش درمان از فاکتورهای رشد برای ترمیم دادن بافت ها استفاده می گردد.

اوزون درمانی

اوزون درمانی نیز یک روش درمان می باشد که از ۳ اتم اکسیژن تشکیل شده و با هدف بازسازی و ترمیم دوباره مفاصل آسیب دیده استفاده می گردد.

و یک روش درمانی ضد التهابی می باشد که با تزریق کردن کلوژن در بافت‌های اتصالی و با کمک گرفتن از دستگاههای سونوگرافی انجام می گردد.

معمولاً این مواد در بخش های آسیب دیده یا اطراف مفصل تزریق می گردد و به گونه‌ای باعث بازسازی و بهبود بخش آسیب دیده می شود.

فیزیوتراپی

از روش‌های درمانی دیگر نکروز می‌توان به فیزیوتراپی اشاره کرد که با استفاده از فرکانس های بالا و اتاق اکسیژن پرفشار برای بهبود مشکلات مفاصل استفاده می گردد.

همچنین انجام تمرینات خاص که می‌تواند باعث افزایش دامنه حرکتی فرد گردد در واقع نرمش های ورزشی خاص بر حسب شرایط بیمار به فرد توصیه می گردد.

آرتروپلاستی یا تعویض مفصل

اکثر بیماران باید با روش درمان آرتروپلاستی درمان گردند در واقع در این روش درمان با استفاده از مفاصل مصنوعی و عمل جراحی مشکل فرد رفع می گردد.

پیوند دادن استخوان

در این روش درمانی از بخش دیگر بدن فرد نمونه برداشته شده و بعد از آن پیوند استخوان صورت میگیرد.

استئوتومی

به تغییر دادن شکل استخوان جهت کاهش فشار بخش آسیب دیده که یک روش درمان نکروز می باشد که به مدت زمان زیادی برای درمان نیاز دارد.

برای پیشگیری از نکروز چه باید کرد؟بیماری نکروزتشخیص و درمان نکروزدرمان نکروزعلائم نکروز چیست؟نکروز چیست؟نکروز چیست؟ و چگونه درمان می گردد؟