فلج بلز چیست؟

فلج بلــز چیست؟ فلج بلز بیماری است که موجب ضعف موقت یا فلج عضلات صورت می شود. این اتفاق می تواند زمانی رخ دهد، که عصبی که عضلات صورت را کنتـرل می کند، ملتهب، متورم و یا فشرده شود. فلج بلز به این صورت است که عصب جمجمه ای هفتم، متـورم یا فشرده می شود و موجب ضعف صورت یا فلــج می گردد. علت دقیق این آسیب ناشناخته است، اما بسیاری محققان پزشکــی معتقدند این اخـتلال احتمالا به وسیله عفونت ویروسی ایجاد می شود.

ویروس ها یا باکتری هایی که با توسعه فلج بلز مرتبط شده اند عبارتند از:

• ویروس هرپس سیمپلکس، که باعث ایجاد تبخال ها (زخم سرد) و تبخال تناسلی می شود.
  • ویروس اچ آی وی HIV (عامل بیماری ایدز)، که به سیستم ایمنی آسیب می رساند.
  • ویروس هرپس زوستر که سبب ایجاد آبله مرغان و زونا می شود.
  • ویروس Epstein-Barr، که باعث ایجاد بیماری مونونوکلئوز (بیماری بوسه) می شود
  • بیماری سارکوئیدوز، که باعث التهاب در ارگانهای بدن می شود.
  • بیماری لایم، که یک عفونت باکتریایی است که توسط کنه های آلوده ایجاد می شود.
  • بیماری های تنفسی (مثل آدنوویروس)
  • سرخجه (روبلا یا سرخک آلمانی)
  • اوریون
  • آنفولانزا نوع B
  • بیماری دست-پا-و-دهان (ویروس کوکساکی)

چه کسانی دچـار فلـج نیمه صورت (بلــز) می‌شوند؟

در مطالعـاتی که درباره ریسک فاکتورهای فلج بلز انجام شده، نشان داده شده است که این بیماری در افراد که دچــار بیماری های زمینــه ای مانند:

• دیابتیک
  • هیپرلیپدمی
  • کهولت سن
  • خانم های باردار  مخصوصا در زنان مبتلا به پــره اکلامسی، سابقه فامیلی فلج بلز، سابقه قبلی فلج بلز و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی شیوع بیشتری دارد.

در صــورتــی که فلج ناکامل باشد ۹۵% تا ۱۰۰% با بهبودی کامل همراه است. فاکتورهــای دیگری که با پیش آگهــی بد همراه هستند شامل Hyperacusis، کاهش اشک، سن بالای ۶۰ سال، دیابت، بالا بودن فشار خون، درد گوش و درد قدام صورت هستند.

فلج بلز چیست؟

عوارض فلج بلز

عوارض بیماری فلج بلز شامل موارد زیر است:

1. زخم قرنیه و التهاب قسمت درونی پلک چشم.
  2. اشک تمساح: در اثر ترمیم نا‌به‌جا در دوره نقـاهت موجب می‌گردد که هنگام غذا خوردن یا استفـاده بیشتر از عضلات صورت موجب اشک ریزش می‌گردد.
  3. آفتاب در حــال غــروب: زمـانی که بیمار می‌خواهد چشم‌هایش را ببندد، به جای پایین آمدن پلک، کره چشم حرکت می‌کند و به پایین می‌چرخد.
  4. فنومن ماکوسگان معکوس: از عــوارض بل است که هنگام باز کردن دهان موجب بسته شدن پلک می‌شوند.
  5. جمع شدن عضـله‌های یک نیمه صورت از عــوارض نادر و دیررس بیماری می‌باشد.
  6. نامتقارن شدن چهره

روش درمـان فلـج بلـز

فـیـزیوتـراپــی

عضلات فلج شده، کوچک تر و منقبض می شوند که موجب انقباض دائمی آن ها می شود. متخصص فیزیوتراپی به شما آموزش می دهد که چگونه عضلات صورت خود را ماساژ دهید و چه تمــرینات ورزشی انجام دهید تا از این اتفاق جلوگیری کنید.

فیزیوتراپ شما در ابتدا حرکات عضلات صورت شما را بررسی می کند تا بتواند برنامه ی درمانی مخصوص شما را طراحی کند. این برنامــه ی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. ورزش های کششی به منظور بازیابی توانایی بالابردن ابرو و حرکت گوشه ی دهان.
  2. برنامه ی ورزشی برای انجام حرکات فعال و غیر فعال به منظور افزایش عملکردعضلات.
  3. تحریک الکتریکی برای حفظ بخش عمده ای از ماهیچه های صورت و جلوگیری از آتـروفی و در دوهفته اول بعد از فلج صورت نباید بکار برود.
  4. با اعمال ماساژ بر روی عضلات فلج شده، می توان انعطاف پذیری و کشسانی عضله را حفظ کرد. ماساژ همچنین باعث حفظ جـریان خون به ناحیه ی آسیب دیده می شود و از انقباض آن جلوگیری می کند.
  5. انجام حرکاتی در طول عضلات که موجب بهبود در حس هایی مثل لمس، ضربه زدن و نوازش کردن می شود.
  6. لیـزر درمانی