آرتروز مچ پا

دلایل ایجاد آرتروز مچ پا

آرتروز اختلالی است که سیستم حرکتی افراد را مختل کرده و گاهاً با درد بسیار زیاد و مزمن همراه است.

آرتروز مچ پا علاوه بر درد، سفتی و تورم زیادی را به همراه آورده و عملاً حرکت دادن مچ پا برای افراد غیر ممکن میشود و افراد درد بسیار زیادی را در این محدوده تجربه می‌ کنند.

اگر بخواهیم آرتروز مچ پا را کمی جزئی‌ تر برایتان شرح دهیم می‌ توان اینگونه گفت که تجزیه و از بین رفتن غضروف مفصلی مچ پا باعث پدیدار شدن این آسیب میشود، زمانی که این غضروف‌ ها از بین می‌ روند استخوان‌ ها بر روی یکدیگر قرار گرفته و سایش مداوم آنها علاوه بر درد زیاد التهاب دائمی را در پی دارد.

از مهمترین علل ایجاد آرتروز در مچ پا باید به ملاحظات مکانیکی اشاره کرد، ممکن است افراد به طور پیوسته مچ خود را در معرض ضربه و آسیب قرار داده و قطعاً این آسیب دیدگی‌ ها به مرور سبب ایجاد آرتروز میشود.

اما به یاد داشته باشید که عفونت‌ های مفصلی و این گونه بیماری‌ ها می‌ توانند در ایجاد آرتروز مچ در سنین پایین اثرگذار باشند.

از دیگر عوامل موثر بر پدیدار شدن آرتروز مچ پا باید به مسائل ژنتیکی هم اشاره کرد، استفاده مداوم از مفاصل و قرار دادن آنها در معرض فعالیت‌ های لرزشی و ارتعاشی باعث پدیدار شدن آرتروز شده و قطعاً این عارضه مشکلات و محدودیت‌ های فراوان را در پی خواهد داشت.

همچنین آرتریت روماتوئید که یک بیماری التهابی و خود ایمنی می‌ باشد از مهمترین دلایل ایجاد آرتروز در مفاصل به ویژه مفصل مچ است.

علائم آرتروز مچ پا

همه ما آرتروز را در بخش‌ های مختلف بدن با درد شدید می‌ شناسیم اما زمانی که آرتروز در مچ پا اتفاق می‌ افتد علاوه بر درد در این محدوده متوجه سفتی و بیرون زدگی مفصل هم خواهید شد که به نوعی تورم می‌ باشد.

مطالعه بیشتر  آرتریت روماتوئید

آرتروز مچ پا از آن دسته آسیب‌ هایی است که با تحرک بیشتر و کار کشیدن از مفصل آسیب دیده هر لحظه متوجه ورم بیشتر در این محدوده شده و گاهاً ممکن است در برخی مواقع این درد فروکش کند، اما در انتهای روز و زمانی که مفصل استراحت می‌ کند این دردها به سراغ فرد آمده و عملکرد مچ را به طور کامل مختل خواهد کرد.

اگر مفصل مچ پا از بین برود تورم مفصل و اصطکاکی که بین استخوان‌ ها اتفاق می‌ افتد باعث سفت‌ تر شدن این محدوده شده و انعطاف پذیری مچ پا از بین می‌ رود، به مرور زمان در پی این عارضه خم کردن پا برای افراد بسیار سخت میشود و متوجه تورم شدید در مچ پا خواهید شد.

آرتروز مفصل زانو علاوه بر درد منجر به تغییر شکل مفصل نیز میشود، این افراد معمولاً نمی‌ توانند حرکت درست پا را داشته و به مرور زمان کاهش دامنه حرکتی و اختلالات بیشتر مانند ضعف در عضلات را به همراه دارد.

اگر بخواهیم علائم جزئی‌ تر آرتروز مچ پا را برایتان شرح دهیم با صرف نظر از علت ایجاد این آسیب می‌ توان گفت که آرتروز مچ پا باعث صدا دادن مفاصل میشود و معمولاً هنگام حرکت کردن صدایی شبیه به کلیک کردن یا ترق تروق را متوجه خواهید شد، همچنین در پی ورم مفاصل متوجه قرمزتر شدن پوست این محدوده شده و به لمس کردن محل آسیب دیده حساس خواهید شد.

تشخیص آرتروز مچ پا

اگر آرتروز مچ پا اتفاق بیفتد دردی که در این محدوده رخ می‌ دهد بسیار محدود کننده است و افراد قطعاً به دنبال علت آسیب و روش درمان آن خواهند بود، اما با مراجعه به متخصصان ابتدا معاینات اولیه را انجام داده و شرح حال کاملی از بیماران خواهند پرسید، به این واسطه متوجه میشوند که آیا افراد با آرتروز مچ پا مواجه هستند یا خیر.

مطالعه بیشتر  آناتومی لگن چیست؟

اما پزشکان برای داشتن یک تشخیص دقیق و بدون خطا از سایر فرایندهای تخصصی و ابزارهای پزشکی استفاده می‌ کنند به این واسطه ضمن داشتن تشخیص دقیق می‌ توانند بهترین شیوه درمانی را انتخاب کنند.

برای تشخیص دقیق آرتروز مچ پا متخصصان با استفاده از اشعه ایکس می‌ توانند تصاویری دقیق را دریافت کرده و هرگونه اختلال در سلامت استخوان‌ ها را بررسی می‌ کنند، اما روش دیگر که از حساسیت و دقت بالاتری برخوردار است ام آر آی است، متخصصان با انجام ام آر آی می‌ توانند علاوه بر بررسی بخش‌ های استخوانی، بافت‌ های نرم‌ تر همچون تاندوم‌ ها، عضلات و رباط ها را نیز بررسی کنند و اگر آسیب دیدگی مربوط به این قسمت‌ ها باشد خیلی دقیق مشخص شده و پزشک بهترین روش درمانی را با کمترین میزان خطا در پیش می‌ گیرد.

درمان آرتروز مچ پا

آرتروز در شمار بیماری‌ های تخریب کننده و دردآور است و زمانی که این اختلال اتفاق می‌ افتد مراقبت از سلامت مفاصل امر ضروری است که باید تحت نظر متخصصان بهترین شیوه‌ های درمانی را انجام دهید، در غیر این صورت این اختلال هر لحظه بیشتر شده و محدودیت‌ های حرکتی شدید و دائمی را در پی دارد.

متخصصان معتقدند که برای درمان آرتروز مچ پا مهم است که ابتدا درمان‌ های تخصصی‌ تر را در پیش گرفته و با مصرف انواع دارو برای تسکین درد اقدام نمایید.

از طرفی متخصصان مصرف دارو و حتی تزریق کورتیکو استروئید را برای درمان و کنترل آرتروز مچ پا مناسب می‌ دانند، به خاطر داشته باشید که اوزون تراپی و مصرف داروهای ضد انعقادی استروئیدی می‌ تواند برای تسکین درد و رفع این اختلال موثر و کارآمد باشد.

متخصصان بر اساس آرتروز پیش آمده در مچ پا و پیشروی این بیماری شرایط درمان متفاوتی را برای مراجعین در نظر می‌ گیرند، گاهی اوقات با تزریق پی‌ آر‌ پی پزشک می‌ تواند اصلاحات لازم را بر مچ پا اعمال کرده و روند بیماری را بسیار کند و نهایتاً متوقف می‌ کنند، این فرایند برای تسکین دردهای پیش آمده موثر است و مورد تایید عموم پزشکان می‌ باشد.

مطالعه بیشتر  برای کاهش درد آرتروز زانو باید چه حرکاتی را انجام دهیم؟

با وجود آرتروز مچ پا افراد می‌ توانند با انجام تمرینات ورزشی مناسب در دامنه تعیین شده به تقویت و استقامت بیشتر بدن کمک کنند، همچنین می‌ توانند با برخی از فعالیت‌ های ورزشی به حرکت طبیعی مفاصل کمک کرده و قطعاً انعطاف پذیری و قدرت عضلات را بیشتر می‌ کنند.

تمامی بیماران با وجود آرتروز مچ پا موظف به کاهش وزن هستند تا شاخص توده بدنی به وضعیت متعادل برسد، انجام این کار در کنار سایر روش‌ های درمانی به بهبود آرتروز کمک کرده و البته شرایط برای حرکت دادن پا به روال قبلی باز می‌ گردد.

اگر آرتروز مچ پا پیشروی زیادی داشته باشد و محدودیت‌ ها و درد فراوان را به همراه آورده باشد متخصصان با انجام فیزیوتراپی سعی دارند دامنه حرکتی مچ پا را اصلاح کرده و قطعاً با این روش نتایج خوبی به دست می‌ آید، همچنین هیدراته کردن بدن و آب درمانی باعث کاهش فشار وارد بر مفصل آسیب دیده میشود.

اما اگر متخصصان با سایر روش‌ های گفته شده به نتایج مناسب دست پیدا نکنند می‌ توانند با انجام جراحی‌ های ترمیمی و یا در موارد پیشرفته با تعویض مفصل مچ پا این اختلال را برطرف کرده و روال طبیعی بدن باز می‌ گردد.

به خاطر داشته باشید که برای همه افراد مبتلا به آرتروز مچ پا یک روش درمانی مشترک و یکسان انجام نمیشود بلکه بیماران با توجه به شرایط جسمانی و نوع آسیبی که متحمل شده‌ اند روش‌ های متفاوتی را برای درمان در پیش گرفته و متخصصان تمام تلاش خود را به کار می‌ گیرند تا بتوانند سلامت و عملکرد طبیعی این مفصل مهم را حفظ کنند.

برای انجام سایر فرایندهای درمانی علاوه بر شدت آسیب در مفصل مچ پا وضعیت جسمانی مراجعین، بیماری‌ های زمینه‌ ای و دیگر عوامل اثرگذار است.