انواع تاندونیت( التهاب تاندون)

تاندونیت چیست؟

هرگونه اختلال و آسیب در بخش‌ های مختلف بدن محدودیت آور است، اما زمانی که التهاب یا سوزشی در تاندوم‌ ها اتفاق می‌ افتد درد بسیار زیاد در همان محدوده رخ داده و حتی حساسیت به لمس مفصل نیز وجود دارد به گونه که اگر افراد به صورت اتفاقی بخش آسیب دیده و تاندوم ملتهب را لمس کنند درد بسیار زیادی را متحمل شده و حتی تکان دادن مفصل بخش آسیب دیده برای افراد غیر ممکن میشود.

معمولاً تاندونیت در اطراف شانه، آرنج، مچ، زانو و پاشنه پا اتفاق می‌ افتد، مفاصلی که در این محدوده قرار می‌ گیرند بیش از دیگر قسمت‌ های بدن در معرض آسیب بوده و اگر تاندونیت اتفاق بیفتد افراد محدودیت و مشکلات وسیع را تجربه می‌ کنند.

چه کسانی در معرض ابتلا به تاندونیت قرار می‌گیرند؟

بیماری تاندونیت ممکن است برای همه افراد اتفاق بیفتد، اما کسانی که در طی روز فعالیت‌ های تکراری و یکنواخت انجام می‌ دهند بیش از دیگران در معرض این عارضه قرار می‌ گیرند، به عنوان مثال کسانی که فعالیت‌ هایی مثل نجاری یا نقاشی انجام می‌ دهند یا تمرینات ورزشی خاص مانند گلف، اسکی و بیس بال را انجام می‌ دهند بیش از دیگران در معرض این آسیب قرار خواهند گرفت.

همچنین تاندونی که به طور مداوم یک فعالیت تکراری انجام می‌ دهد احتمالاً با تاندونیت مواجه خواهد شد.

دسته دیگری از افراد در پی داشتن ضعف ماهیچه‌ ای احتمالاً با این مسئله مواجه میشوند، البته برخی از انواع بیماری‌ ها مانند روماتیسم مفصلی، نقرس، بیماری‌ های خونی یا کلیوی بر پدیدار شدن تاندونیت اثرگذار است.

بیماری تاندونیت اغلب در بزرگسالان و بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می‌ افتد، با افزایش سن انعطاف پذیری و کشش تاندوم‌ ها کمتر شده و اگر فشاری نامتعارف به آنها وارد شود احتمال پارگی تاندون وجود دارد.

مطالعه بیشتر  چه کسانی نیاز به تعویض مفصل زانو دارند؟

برخی از انواع داروها مانند آنتی بیوتیک و هرگونه داروهای موثر بر کاهش کلسترول به مرور زمان بر وضعیت تاندوم‌ ها اثرگذار خواهد بود و مصرف آنها در دراز مدت باعث پارگی تاندوم یا کشیدگی شدید در آنها میشود به همین دلیل است که در پی مصرف این نوع داروها افراد در معرض تاندونیت قرار می‌ گیرند که اغلب مسئله‌ ای نگران کننده برای بیماران است.

مهمترین علائم و نشانه‌های تاندونیت

بیماری تاندونیت اغلب در بخش‌ هایی اتفاق می‌ افتد که تاندون به استخوان متصل میشود اما از مهمترین علائم این عارضه باید به درد شدید هنگام حرکت در بخش آسیب دیده اشاره کرد.

فرقی نمی‌ کند که کدام اندام دچار تاندونیت شده باشد در هر صورت تکان دادن و حتی لمس آن محدوده دردآور است و به مرور زمان باعث محدودیت‌ های حرکتی وسیع خواهد شد.

زمانی که تاندونیت اتفاق می‌ افتد حرکت دادن محل آسیب دیده با صداهای خاصی همراه است که به مرور متوجه نامتعارف بودن آنها خواهید شد، این صداها اغلب بر اثر پارگی تاندوم اتفاق افتاده و در کنار آن درد زیادی را متحمل خواهید شد.

به مرور زمان بر اثر تاندونیت گرما و قرمزی را در محل آسیب دیده مشاهده کرده و احتمال متورم شدن محدوده مورد نظر وجود دارد، برآمدگی در محل آسیب دیده و قسمتی که تاندونیت اتفاق افتاده کاملاً شایع است.

انواع تاندونیت

تاندونیت ممکن است در هر قسمت از بدن اتفاق بیفتد اما شایع‌ ترین آن مربوط به تاندون آشیل است که بین ماهیچه ساق پا و پاشنه قرار می‌ گیرد، معمولاً آسیب دیدگی تاندون آشیل مربوط به آسیب‌ های ورزشی میشود اما در صورت استفاده طولانی مدت از کفش‌ های غیر استاندارد احتمال تاندونیت آشیل نیز وجود دارد.

اما برخی از انواع بیماری‌ ها مانند آرتریت روماتوئید هم می‌ تواند بر این نوع تاندونیت تاثیرگذار باشد.

نوع دیگر تاندونیت مربوط به تاندون شانه است، اگر متوجه التهاب و نقص در عملکرد مفصل شانه میشوید و به حرکت درآوردن دست به ویژه به سمت بالا درد بسیار زیادی دارد احتمالاً تاندونیت شانه اتفاق افتاده است.

مطالعه بیشتر  آسیب های زانو در بیماران زانو شناور

یکی دیگر از انواع تاندونیت را با نام آرنج گلف بازان یا اپیدوندیلیت می‌ شناسند، این عارضه اغلب مربوط به قسمت بیرونی آرنج میشود و به سمت مچ دست نیز کشیده میشود، در صورت بروز این نوع تاندونیت به حرکت درآوردن دست دردآور شده و محدودیت‌ های زیادی در پی دارد.

تنوسینوویت دکورون نوع دیگر تاندونیت است، اما زمانی که غلاف اطراف تاندون‌ های شست بین انگشت شست و مچ ملتهب میشود این عارضه اتفاق می‌ افتد، ضخیم شدن غلاف و تورم ناحیه مورد نظر حرکت شست را دردناک کرده و نیاز به درمان‌ های تخصصی خواهد بود.

تاندونیت انگشت ماشه نوع دیگر این عارضه است و زمانی اتفاق می‌ افتد که غلاف تاندون انگشت آسیب دیده ضخیم یا ملتهب شود، این اختلال باعث میشود تا تاندون حرکت روان خود را از دست داده و التهابات طولانی مدت باعث ایجاد زخم و ضخیم‌ تر شدن تاندون میشود و به مرور زمان حرکت طبیعی تاندون متوقف خواهد شد.

در پی انجام فعالیت‌ های تکراری با مچ دست احتمال بروز اختلالی به نام تاندونیت نیز وجود دارد، اما گاهی اوقات بیماری نقرس و هرگونه اختلال مانند خود ایمنی و آرتریت روماتوئید می‌ تواند بر پدیدار شدن این نوع تاندونیت دخیل باشد.

راه‌ های تشخیص تاندونیت

اغلب محدودیت‌ های حرکتی که در ناحیه مفاصل اتفاق می‌ افتد مربوط به تاندونیت است، اما پزشکان برای بررسی این نوع التهابات از روش‌ های تشخیصی نوین استفاده می‌ کنند که از پرکاربردترین آنها می‌ توان به اشعه ایکس اشاره کرد.

به واسطه استفاده از اشعه ایکس پزشک می‌ تواند رسوبات کلسیم در اطراف تاندوم‌ ها را بررسی کرده و به تشخیص دقیق پزشک کمک می‌ کند.

اما متخصصان در کنار تصویربرداری با این روش معاینات فیزیکی را انجام داده و از صدایی که از مفاصل شنیده میشود می‌ توانند تاندونیت را تشخیص دهند، اما برای تشخیص تاندونیت در بخش‌ های مختلف بدن معاینات فیزیکی کافی نیست و گاهی اوقات پزشکان انجام سونوگرافی یا ام آر آی را برای تصویربرداری بهتر الزامی می‌دانند.

مطالعه بیشتر  عمل جراحی آرتروسکوپی چیست؟

اگر برای تشخیص بیماری‌ هایی مانند تاندونیت به پزشک برتر مراجعه کنید متخصصان با توجه به وضعیت بیماران و احتمالاتی که می‌ دهند روش‌ های تشخیصی مختلفی را در پیش می‌ گیرند و افراد موظفند که روش‌ های تشخیصی پیشنهادی از طرف پزشک را انجام دهند.

درمان تاندونیت

امروزه متخصصان می‌ توانند با روش‌ های درمانی نوین خیلی سریع هر نوع تاندونیت را درمان کنند اما مراقبت‌ های خانگی در کنار درمان‌ های تخصصی باعث اثرگذاری مطلوب‌ تر آن شده و تاندونیت سریع‌ تر بهبود پیدا می‌ کند.

در قدم اول پزشک از بیماران می‌ خواهد که مدت زمان استراحت بافت آسیب دیده را افزایش دهند، بی تحرکی برای تاندونی که دچار آسیب دیدگی شده باعث میشود تا روند بهبود آن سریع تر سپری شده و باید هرگونه فشار را از محل آسیب برطرف نمایید.

اما برای کاهش التهاب، بهبود درد و کمتر شدن اسپاسم‌ های عضلانی استفاده از کمپرس سرد مناسب است و می‌ توانید در طی روز ۲۰ دقیقه کیسه یخ را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

اما اگر تاندونیت با درد بسیار زیاد همراه باشد بیماران می‌ توانند در کنار انواع دارو از مسکن‌ های خاص مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنند، البته در این مورد کرم‌ ها و پمادهای موضعی نیز تاثیرگذار بوده و استفاده از داروهای ضد التهاب با روش‌ های مختلف موثر خواهد بود.

اما در کنار موارد گفته شده در صورت نیاز با تزریق دارو می‌ توان برای بهبود تاندونیت اقدام کرد، متخصصان تزریق کورتیکو استروئیدها و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت را روش‌ های موثر و کارآمدی می‌ دانند و در کنار انجام فیزیوتراپی روش‌ های درمانی مناسبی برای بهبود انواع تاندونیت هستند.

اما در مواردی پزشکان لیزر درمانی، سرمادرمانی، ماساژ، درمانی سوزنی، خشک درمانی و اولتراسونیک را موثر دانسته و در صورت نیاز و با وجود آسیب دیدگی‌ های شدید عمل‌ های جراحی نیز کاربردی خواهد بود.