نقاهت پس از آرتروسکوپی

نقاهت پس از آرتروسکوپی

نقاهت پس از آرتروسکوپی

نقاهت پس از آرتروسکوپی

نقاهت پس از آرتروسکوپی؟ مزایای عمل جراحی آرتروسکوپی چیست؟ مدت زمان عمل آرتروسکوپی زانو و دوره نقاهت پس از آرتروسکوپی چقدر است؟ مراقبت های بعد از جراحی آرتروسکوپی چیست؟ بعد از عمل جراحی باید چه اقداماتی را جهت تسکین درد انجام دهیم؟ چگونه می توان درد ناشی از عمل جراحی آرتروسکوپی را کاهش دهیم؟ آرتروسکوپی زانو علاوه بر اینکه یک روش درمانی است از آن به عنوان روش تشخیصی نیز استفاده می شود. اگر چه دوره نقاهت بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو کوتاه است اما رعایت برخی نکات در این دوره بسیار ضروری است. به همین دلیل در این مقاله سعی کردم نکاتی که به مراقبت های دوره نقاهت اختصاص دارد را ارائه دهم. این جراحی یک برش کوچک در محل زانو ایجاد می‌شود. سپس یک لوله انعطاف پذیر با یک سر دوربین دار وارد زانو می شود و تصویر ویدیویی در صفحه نمایشگر نشان داده می شود. پزشک با استفاده از این دوربین، می تواند مشکلات زانو را تشخیص داده و در مواردی آن ها را درمان کند. برخی از بیماری‌هایی که می‌توان با آرتروسکوپی تشخیص داد عبارت‌اند از:
  • صدمه به ناحیه غضروف و یا مفصل.
  • درد به طور مداوم در مفصل زانو و شنیده شدن صدا در مفصل آن.
  • تجمع مایع در ناحیه مفصل یا به عبارتی نفوذ این مایه به خارج از پرده پوشاننده مفصل.
  • قرار گرفتن استخوان و یا غضروف به حالت بی پایه و معلق.
مطالعه بیشتر  بهترین دکتر تعویض مفصل زانو

 مزایای عمل جراحی آرتروسکوپی چیست؟

جراحی آرتروسکوپی زانو مزایایی دارد که به چند مورد اشاره می کنم.
  • زمان عمل کم و ریکاروری سریع.
  • بهبود بعد از عمل در مدت کوتاه یا به عبارتی دوره نقاهت کوتاه.
  • ناحیه زخم کوچک و تسریع بهبودی آن.
  • درد کمتر بعد از عمل و کاهش احتمال عفونت در ناحیه زخم.

مدت زمان عمل آرتروسکوپی زانو و دوره نقاهت پس از آرتروسکپی 

مدت زمان عمل آرتروسکوپی زانو تقریباً در حدود یک ساعت است. در این یک ساعت معمولا بیمار بیهوش است. اگر فرد بیمار به مواد بیهوشی حساسیت داشته باشد با بی حس کننده های مختلف، موضع مورد نظر را جراحی می کنند. بیمار یک الی سه روز پس از عمل از بیمارستان مرخص می‌شود و تا حدودی می تواند بخشی از کارهای شخصی اش را انجام دهد. در بسیاری از مواقع بیمار بلافاصله بعد از عمل، قادر به راه رفتن روی زانوی جراحی شده است. با توجه به شرایط و وضعیت عمل، بیمار می‌تواند همه وزن خود را بر روی زانوی جراحی شده قرار دهد. مراقبت‌های بعد از عمل باعث بهبود سریع و کاهش عوارض احتمالی بعد ازعمل و کاهش دوره نقاهت می‌شود.
نقاهت پس از آرتروسکوپی

نقاهت پس از آرتروسکوپی

مراقبت های بعد از جراحی آرتروسکوپی چیست؟

شخصی که جراحی آرتروسکوپی انجام می دهد، باید مراقبت های بعد از آن را نیز رعایت کند. زخم بعد از جراحی به وسیله گاز استریل و نوار کشی پوشانده می‌شود. بیمار باید دقت کند به مدت ۲۴ ساعت به این پانسمان دست نزند. زیرا نفوذ میکروب و باکتری های بیماری زا سبب افزایش احتمال عفونت می شود‌.
مطالعه بیشتر  جراحی تعویض مفصل زانو در افراد دیابتی
پس از این مدت، باید زخم به مدت سه روز با چسب پوشانده شود. همچنین توجه کنید محل زخم و اطراف آن در این ۳ روز باید به طور کامل خشک نگه داشته شود. زیرا محیط مرطوب محل فعالیت و تکثیر باکتری ها و قارچ های آسیب رسان است. در هنگام خون آلود شدن پانسمان، سریعاً باید تعویض شود که پزشکان توصیه می کنند یک روز در میان تعویض پانسمان الزامی است. بعد از ۳ روز در هنگام حمام کردن، باید پانسمان خشک نگه داشته شود. به طور معمول، پنج روز بعد از عمل، زخم با دستور پزشک با دوش شسته می‌شود. یک نکته مراقبتی بسیار مهم این است که تا یک هفته بعد از جراحی به هیچ عنوان نباید زخم در وان و آب گرم قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو، انجام تمرینات فیزیوتراپی است. این تمرینات معمولا برای تمامی بیماران تجویز شده و انجام دوره های آن ضروری است. همچنین برای گذراندن دوره نقاهت خوب و مناسب تمرینات قابل انجام، توسط طب فیزیکی به بیمار آموزش داده می‌شود.

بعد از عمل جراحی باید چه اقداماتی را جهت تسکین درد انجام دهیم؟

بعد از جراحی برای کنترل درد و تورم حتماً از یخ استفاده شود. بهتر است چند بار در روز یخ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی زخم قرار گیرد. روزهای اول که پانسمان وجود دارد، یخ باید بر روی پانسمان قرار گیرد. به طور کلی استفاده از یخ به مدت ۶ تا ۸ روز بعد از عمل ضروری است. در هنگام استفاده از یخ دقت شود که مستقیم بر روی زخم قرار نگیرد زیرا ممکن است درد را به همراه داشته باشد.
مطالعه بیشتر  آناتومی لگن چیست؟
در روزهای اول بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو به دلیل تورم، وجود درد عادی است. اما این درد عموماً خفیف بوده و نیازی به نگرانی نیست.

چگونه می توان درد ناشی از عمل جراحی آرتروسکوپی را کاهش دهیم؟

در این مواقع پزشک برای کنترل درد، داروهای مسکن تجویز می‌کند. به همراه داروهای ضد درد، استفاده از داروهای ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین بیشتر درد تجویز می‌شود. که مصرف آن برای التیام الزامی است. مصرف این مسکن‌ها قبل از خواب، به افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند لذا خواب کافی و با کیفیت با افزایش عملکرد تمامی ارگان های بدن سبب بهبود کارکرد آن ها می شود‌. بیمار روز بعد از عمل می‌تواند داروهای خود را مصرف کند. در برخی از موارد، پزشک برای کاهش احتمال ایجاد لخته خون، آسپرین تجویز می‌کند. انجام فیزیوتراپی و تمرینات توان بخشی به بیمار کمک می کند عضلات با بی حسی مقابله کند، ماهیچه های اطراف زانو تقویت شود، دامنه کشش آن ها گسترش یابد و متابولیسم سلول ها همچنان ادامه یابد.

بهترین دکتر و متخصص ارتوپد در غرب تهران

دکتر مجید قربان زاده متخصص ارتوپد است مطب ایشان واقع در غرب تهران در منطقه مرزداران می باشد. ایشان با معاینه تخصصی فرد و زمانی که برای مراجعه کنندگان خود می گذارد، بسیار کمک وافری به دوره درمان خواهد کرد. برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب ایشان می توانید به وبسایت رسمی دکتر مجید قربان زاده مراجعه کرده، و از طریق شماره تماس های موجود در سایت می توانید به صورت آنلاین اقدام به دریافت نوبت دهی کنید. و در زمان معین به مطب ایشان مراجعه فرمایید.  

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر مجید قربان زاده

پیج اینستاگرام دکتر مجید قربان زاده

کانال آپارات دکتر مجید قربان زاده

کانال نماشا دکتر مجید قربان زاده

———————————————————–

  درد زانو و عوامل تاثیر گذار در آن آرتروز و راه های درمان آن تشخیص و درمان دیسک کمر و گردن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *